måndag 23 maj 2011

En sväng in till stan

Måndag igen och fortfarande den där lyckokänslan över att inte behöva åka till jobbet. Vi går ändå upp skapligt tidigt för idag ska vi åka in en sväng till stan och göra lite ärenden.

När jag går min morgonpromenad så ser jag en älgko vid skogskanten ute på ett gärde jag går förbi. På samma gärde såg jag igår en stor rovfågel som slog ett byte i det höga gräset, helt obekymrad över att jag kommer traskande med mina stavar bara några meter ifrån. Älgkossan däremot blir störd och lufsar iväg med graciösa steg in mot den skyddande skogen. Jag känner mig tacksam för att få se dessa djur på så nära håll ändå.

Inget smakar så gott som en rejäl grötfrukost när man kommer tillbaka! Vi pratar om vad vi behöver göra i stan och bestämmer oss för att vi ska åka till bl a K-Rauta för att titta på material till pergolan. Sen är det väl lika bra att passa på att fylla på i kylskåpet också när vi ändå ska åka in, så en tur till Willy's blir det också. Vi behöver också köpa mer sushi-tillbehör, så China Trading på Bergsgatan blir också ett av stoppen.

På K-Rauta konstaterar vi snabbt att det inte finns det vi behöver. Däremot så hittar jag ett erbjudande på planterblommor, så det blir tre sexpack med planterblommor, verbena i olika färger, tagetes och blå petunia. Blir perfekt till de balkonglådor och urnor vi ännu inte har fyllt med blommor.


Efter att vi har handlat på Willy's, så åker vi till China Trading. Där handlar vi en 10-kilos säck med sushi-ris, tigerräkor och flera andra sushi-tillbehör. Nu har de äntligen fått in soppskålarna i china-porslin som vi länge pratat om att köpa, så de klipper vi till på direkt. Kan vara kul när man bjuder på sushi att kunna servera miso-soppa i fina soppskålar med porslinsskedar.


Vi far vidare till Coop Forum för att titta på vad de har att erbjuda när det gäller material till pergolan. Direkt hittar vi vad vi behöver. Nu gäller det bara att tänka till ordentligt och mäta upp allt hemma innan vi rusar iväg och köper material. Nu vet vi i alla fall var vi ska köpa det och ungefär vad det kommer att kosta.

På väg hem blir vi sittandes en bra stund i en bilkö vid Rossviksgärdet. De håller på och lägger ny asfalt på vägen ut mot Näshulta, så det är bara en vägbana öppen en bra bit fram. Då vet vi i alla fall vilken väg vi inte ska ta in till stan nästa gång.

Klockan hinner bli runt två innan vi kommer hem igen och kan äta lunch. Idag blir det en aning udda lunch. Vi har en rulle med sushi kvar sen igår, som vi skivar upp och äter som förrätt. Sen har vi halva potatisomeletten kvar sen igår, som vi värmer upp och äter med sallad till. Helt OK!

Nu dricker jag en kopp kaffe på maten och passar då på att kolla av Facebook och att blogga lite. Det blåser lika mycket ute idag som igår, så jag vet inte om jag är så himla sugen på att gå ut. Däremot så måste jag nog plantera blommorna jag köpte och det kan ju vara trevligt.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar