onsdag 15 juni 2011

Blodgivning och besök av Hailey

Idag är det dags för att åka till blodgivningen igen. När jag ändå ska in till stan, så har jag kommit överens med Ullis och Marre om att jag ska komma förbi och hämta Hailey. Jag skyndar mig runt på min morgonpromenad, för den vill jag ju inte missa.

Det märks att det har skett en stor förändring i vädret. Det är bara 15 grader ute och jag funderar på om jag behöver ta jackan idag, men jag nöjer mig med långbyxor och linne. Klokt val, för när jag väl börjar gå, så värmer solen och jag blir nästan för varm av byxorna. Ja, ja...bättre att vara lite för varm än att frysa.

Efter en stadig frukost, så är jag nu på väg in mot stan. När jag närmar mig Hållsta, så är det som en hägring på gärdet vid Årby Gård. Linblommorna har slagit ut och det ser ut som om det är en liten sjö på åkern. Så fint!

På höger sida, precis innan man kommer in i Hållsta, så står en vilsen och raggig råbock precis invid vägrenen och äter av ärtorna vid åkerkanten. Det sägs att den här råbocken är blind, för den reagerar inte för i princip något mer än ljud. Stackarn!

Jag svänger in vid Fröslunda för att hämta ett paket i tobaksaffären innan jag åker vidare mot Blodcentralen. Sen var det meningen att jag skulle ha köpt ett frimärke och postat ett brev också, men det liksom bara försvann. Känns skönt att få vara lite disträ. Det finns ju fler tillfällen att köpa det där frimärket och posta brevet, inget att jaga upp sig för.

Jag har tur och det finns parkeringsplatser lediga för blodgivare, så jag hinner gå till lasarettskiosken och fixa det där med frimärke och posta brevet. Skönt, då var det gjort! Trots min lilla avstickare, så är jag i tid till blodgivningen.

När jag lägger mig på britsen och sköterskan kommer fram och skall sticka mig, så blir jag uppmärksammad för att i år är det mitt 20:e aktiva år som blodgivare. Sköterskan berättar också att det här är min 58:e tappning och att jag har prima värden, både när det gäller blodvärde, blodtryck och vilopuls. Jag får en liten pin i guld som bevis på deras tacksamhet för min långa och trogna tjänst.

Efter genomförd tappning, så ska jag då välja saker i stället för ersättning i form av kontanter och gissa vad det blir, jo givetvis ett gossedjur till Hailey och ett vinglas. Istället för att stanna kvar och fika, så skyndar jag mig iväg för att hämta Hailey.

Hemma hos Ullis och Marre, så får jag instruktioner om vilken mat som skall ges vid vilket tillfälle och hur Hailey brukar sova. Vi går tillsammans ut till parkeringen och hjälps åt med att få in allt i bilen. Snart är vi på väg mot Bälgviken igen, jag och Hailey.

Jag är beredd på att det ska bli ett himla liv där i baksätet, för Hailey har varit väldigt besvärlig sista tiden just när hon åker bil. Men gissa vem som sitter snällt och jollrar för sig själv där i baksätet och somnar när vi är halvvägs hemma?

Johnny hjälper till och lastar ur alla barnattiraljer när vi kommer hem och Hailey vaknar med ett leende när vi ta ut barnbilstolen. Vi hinner gulla med henne en stund innan hon blir trött och vill sova igen. Ullis berättade att hon var vaken till midnatt och vaknade redan vid sextiden i morse, så jag förstår om hon är trött nu. Vi lägger henne i vagnen med hennes gossefilt över ansiktet och hon somnar omedelbums. Så här söt var hon då....


En och en halv timme senare vaknar Hailey och under tiden har vi hunnit äta lunch och jag har gjort en rabarberpaj. Johnnys föräldrar ska komma ut och fika snart, så nu får jag skynda mig att ge Hailey mat innan de kommer.

En halv burk med torsk i dillsås senare så är vi så här nöjda, både morfar Johnny och Hailey....


.....men även mormor och Hailey.


Simba känner lukten av torsk och inspekterar girigt Haileys matskål och haklapp. Det kan ju ha blivit något över. Simba tyckte inte att det var lika kul att hälsa på Hailey, som bara har ögon för mormor....


Det dröjer inte många minuter innan Doris och David dyker upp och vi sätter oss på altanen och fikar. Hailey har vi satt i hoppgungan och det tar en stund innan hon kommer ihåg hur kul det var. Doris passar på att pilla lite på henne där i gungan....


Det bara lyser om Hailey när hon hoppar där i gungan....


Det kommer ett oväder och det börjar regna, så det blåser kallt och vi får flytta in i värmen. Hailey är hungrig igen, så hon får äta sin smoothie och den går ner med hull och hår. Sen en ren blöja och en liten tupplur i bilstolen....


Snart tackar Doris och David för sig och åker hem. Hailey sover fortfarande, så jag tänker att då kanske jag hinner titta lite på bloggen och kanske till och med göra ett inlägg. Då hör vi någon som ligger och jollrar ute i köket. Det är en glad tjej som blir helt överförtjust när vi kommer och lyfter upp henne.

Hon vill sitta med mormor och blogga....


Dagen går fort och det är snart dags att åka in till stan och lämna tillbaka Hailey igen. Jag ringer Ullis och säger att allt har gått bra och att vi snart vill göra om det igen. Precis när jag har lagt på luren så får Hailey totalt tokspel. Hon bara skriker och skriker.

Jag byter blöja eftersom hon har passat på att baja lite, men ingenting hjälper. Hon bara skriker och skriker. Kan förstå att Ullis och Marre känner sig hjälplösa ibland. Efter en stund lugnar hon ner sig och vi sätter oss i bilen och åker in mot stan.

Hela vägen in till stan går utan några större problem. När Ullis och Marre visar sig för Hailey, så skiner hon upp hela hon. Märks tydligt att hon känner igen dem. Vi lastar ur alla barnsakerna och står kvar en stund och berättar om vår dag tillsammans för de båda mammorna.

På väg hem passar vi på att handla lite saker. Sen är det dags för oss att åka hem och äta kvällsmat. Trots regnet på eftermiddagen, så ser det ut att bli en härlig kväll. När vi passerar Hyndevadsbron, så ser jag en bäver som bryter vattenytan i ån och en häger som flyger med sävliga vingslag i luften ovanför. Visst är den härlig ändå, den svenska sommaren!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar