tisdag 14 juni 2011

Polisanmälda studentplakat

Min son Henke ringde mig i fredags och var upprörd. Han var med och jobbade som flakvakt på en av lastbilarna som körde studenter i Strängnäs och de hade fått en polisanmälan på sig för ett av de studentplakat som de hade satt upp på sidan på en av lastbilarna.

Jag lyssnade länge på Henke, så att han fick skälla av sig. Sen när han hade lugnat ner sig an aning, så frågade jag vad det hade stått på skylten som de blivit anmälda för. - Det var inget farligt alls, hade absolut inget med vare sig främlingsfientlighet eller något annat dumt att göra. Det stod bara "Ingen student utan incest - Europaskolan!" .

- What?! Tycker du att det var oskyldigt?! Vet du vad incest betyder?? - Jo, men det var ju bara ett skämt som eleverna bett oss att sätta upp, så vi hade ju inget ansvar för vad som stod på banderollen. Polisen tvingade oss att tejpa för namnet på skolan, sen fick vi ha banderollen som den var. Det var för att det var ett direkt påhopp på Europaskolan.

Vi tjafsade ett tag om vem som egentligen har ansvaret för vad som står på banderollen, men tror inte att vi kom fram till något slutgiltigt i alla fall. Dumt var det i alla fall, både av eleverna som bett dem att sätta upp banderollen och av Henke och hans kompisar som tillät banderollen på lastbilen.

Läser just på Aftonbladet om ett annat studentplakat som blivit polisanmält. Där var det ett oskyldigt foto på en naken, badande ettåring som väckte anstöt. Skulle det vara olagligt, så skulle inte polisen ha annat att göra än att hantera anmälningar under studenttider.

Jag menar, hur vanligt är det väl inte att man förstorar upp någon gullig bild från när barnen var små och då är det väl inget fel om det nu skulle råka vara ett naket, badande barn. Det tycker i alla fall inte jag. Någonstans måste man väl ändå dra gränsen. De som känner sig kränkta kan ju med fördel stanna hemma en sån dag då!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Lena, kul att läsa lite om ditt nya liv. Hittade en länk på jobbet - ditt gamla liv :)
Jag ska fortsätta läsa ikapp senare.
Ha det gott så länge
Katarina G

Lena sa...

Hej Katarina! Vad kul! Hoppas att du har det bra, i mitt gamla liv. ;o)

Skicka en kommentar