tisdag 14 juni 2011

Dagens projekt

Nu har alla syréner blommat över för i år och det är dags att klippa häcken. Det går givetvis att klippa senare också, men då riskerar man att blomningen uteblir. Syrén sätter nämligen nya blomskott redan direkt efter blomningen.

Förra året så klippte jag ner vår syrénhäck riktigt rejält, kanske så där en halv meter på höjden och även mycket på sidorna. Anledningen till det var att den var så himla gles, ful och ojämn. Precis efter att jag hade klippt ner den så kom en längre period av extrem värme och torka, så vi var lite oroliga för hur den skulle klara sig.

I år har den aldrig varit så tät och fin som den är nu, men den har inte haft en enda blomma. Det kan man ju kanske stå ut med om man i utbyte får en tät och fin häck, som mår mycket bättre. Grannen ovanför oss har också en syrénhäck. Den är inte klippt förra året och den har blommat något helt otroligt i år. De har också pratat om att klippa ner den lite extra i år, just för att få effekten att täta till den.

Så här ser vår häck ut när jag börjar....


....och så här fin blev den när jag var klar.


Det är inte mycket jag har tagit på höjden, men sidorna har jag varit rätt så sträng mot även i år. Gäller att tukta den ordentligt så att den inte breder ut sig alltför mycket.

Nu värker det rejält i hela kroppen. Johnny erbjöd sig att ta över när han såg hur trött jag blev, men jag tycker ju att det är så himla kul, så jag ville gärna slutföra det här själv. Syrénhäcken är liksom mitt lilla projekt. Dessutom blir det ju lite extra roligt när man har en elektrisk häcksax. Jag får något vilt i blicken när jag kör igång med den.
Nu återstår det bara att ta reda på alla löv och grenar på grannens sida också innan det är klart, men först en välförtjänt kopp kaffe på maten.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar