måndag 25 juli 2011

Spartips Nr. 8

Tänk hur enkelt det är att bara sätta sig i bilen av gammal vana och åka iväg till det man ska göra! Man funderar aldrig så mycket över om det verkligen är nödvändigt att ta bilen eller inte. Nu har i alla fall vi fått börja att tänka om när det gäller användning av bilen, om vi ska klara att leva det liv vi nu lever.

Eftersom vi bor i Bälgviken, 1,8 mil söder om Eskilstuna, så blir det några mil om man bara ska åka in till stan på impuls så där. Vi har därför försökt att begränsa antalet resor in till stan till två i veckan. Borde inte vara något problem, tycker jag. Sen kan det ju givetvis variera från vecka till vecka. Inget är ju skrivet i sten! Måste man, så måste man!

Det handlar ju egentligen bara om planering och det är A och O när man bor en bit utanför stan, som vi gör. Vi skriver alltid lista över vad som har tagit slut och vad vi behöver handla. Då slipper man komma hem och konstatera att man har glömt hälften. Sen händer ju det i alla fall ibland, så är det ju.

Nu hade inte min planering varit sådär hundra denna gången och jag kände att jag skulle behöva åka in till i alla fall Skogstorp, som är närmaste mataffär, för att handla det allra nödvändigaste innan det är dags för nästa stora matinköp.

Då slog jag faktiskt hela fyra flugor i smällen. Jag tog helt sonika cykeln tur och retur till Skogstorp, 2,4 mil, och sparade både miljö och bensinpengar och fick dessutom en rejäl motionsrunda och en härlig naturupplevelse. Men hur gick det med maten då i sommarvärmen? Jo då, jag tog en chick liten kylväska och lade några frysklampar i. Den fick till och med plats på pakethållaren, så jag slapp ta cykelväskorna.


Nöjd med mig själv för dagens bedrift?? Mycket! ;)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar