lördag 17 september 2011

Det går framåt

De sa på nyheterna igår kväll, att det skulle bli kanonväder idag, så jag har lovat mig själv att försöka vara ute så mycket som möjligt. Ändå ligger jag och drar mig fram till niotiden, innan jag går upp och gör frukost. Ja, nån måtta får det väl ändå lov att vara!

Det där med morgonpromenad, har lite kommit av sig. Ja, ja, var sak har sin tid. Jag behöver ju inte oroa mig för vikten i alla fall och jag rör ju på mig ändå, så det känns ganska OK.

Direkt efter frukost, laddar jag tvättmaskinen. Det är ju så härligt med tvätt, som har hängt ute i friska luften och torkat.

När jag har klätt på mig, så går jag ut och städar upp lite på tomten. Det har varit misär länge nu. En stupränna här och en där. Fallfrukt och ogräs, men nu jäklar ska det bli ändring på det!

Jag far fram, som en tornado och tar undan maskeringen efter målningen och ställer iordning allt, så att det ser ut som det gjorde tidigare. Skönt att äntligen ha lite energi till att ta tag i det.

Det har definitivt hänt något med mig de senaste dagarna. Jag orkar plötsligt bry mig och jag känner att jag faktiskt har lust att göra saker, inte bara för att jag måste!

När jag är klar med upprensningen på tomten, så ringer jag till Doris, Johnnys mamma. Jag får alltid så dåligt samvete, för att jag är så dålig på att höra av mig. Doris säger att det ligger ju lite ansvar på henne också.

Ja, jag vet att jag måste tänka på mig själv nu, men det känns i hjärtat, om jag så säger. Jag vet ju att Doris förmodligen har det ännu värre än jag. Johnny var ju hennes son! Dessutom var ju Johnny alltid så gullig med Doris och ringde henne var och varannan dag, bara för att höra hur hon mådde.

Samtalet med Doris går bra, eller hur jag ska uttrycka det. Ingen gråter i alla fall och vi pratar på om allt och inget. Sen värmer jag på lite lunch. Tror att jag har ätit uppvärmd ugnsfalu och potatismos i typ en vecka nu. Men, men, det går ner!

Sen nästa sak på listan, "tömma båten". Jag har ju sett på väderprognosen att det ska ju bli sämre väder och kanske regn i morgon. Lika bra att ta cykeln ner till båten och kolla, så att den inte är på väg att sjunka eller nåt.

Jag har med mig en tioliters hink och jag ljuger inte om jag säger att jag får tömma hinken tio gånger! Sen avslutar jag med att dra runt lite med en svamp, så att jag får bort det värsta slemmet, som har bildats på botten av båten av alla löv och vattnet.

Hemma igen, så kollar jag in läget på Hemnet. Det har blivit en vana nu, att kolla varje dag hur utbudet på bostadsrätter/radhus ser ut. Jag tittar lite närmare på den där bostadsrätten i Stenby, som Ullis ville tipsa mig om tidigare.

Jo då, känns helt OK! Lite paranoid, så kollar jag på Eniro, vilka grannar som bor där. Hur i helsike ska man kunna veta hur folk är, bara genom att kolla namnet?! Vet inte, känns bara bra att ha gjort det. Jag, som är en sån fördomsfri människa, eller är jag det?!

Hur som helst, så bestämmer jag mig för att i alla fall gå på en visning. Det kostar ju inget, så då har jag ju inget att förlora. Det är nog dessutom lärorikt att gå på visningar. Jag behöver ju inte klippa till direkt!

Jag pratar länge med mamma i telefon. Idag har tackannonsen efter begravningen varit ute i Kuriren. Hon tycker att den ser fin ut, eller hur man ska säga. Sen pratar vi stajling och visningar. Jag sitter i gassande solsken på altanen, medan vi pratar. Vill jag verkligen flytta härifrån?? Vintern får avgöra.

Ullis ringer och berättar, att de nu har hämtat Freaky från djursjukhuset. Han mår, efter omständigheterna, bra. Han hade till och med gosat med sköterskorna på Strömsholm. Snacka om att den katten har ett stabilt psyke!

Jag tycker lite synd om Ullis, när hon berättar vad kalaset gick på. Jo då, katten är försäkrad, men det blir väldigt dyrt ändå. Dessutom har de just fått veta att det är hål på avgassystemet på bilen, inte helt gratis det heller!

Varför kommer allt skit på en gång?? Ja, jag har det inte heller speciellt roligt nu, men Ullis och Marre har banne mig blivit trakasserade en lång tid nu, av alla tänkbara saker. Nu räcker det väl ändå! Samtidigt Skulle jag kunna ta merparten av deras problem, om det gick att byta ut mot att Johnny kom tillbaka, men det går ju inte!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar