torsdag 29 december 2011

Lill-lördag med löpning och vinprovning

Känner ångesten komma krypandes, när jag vaknar och inser att jag har ätit upp hela chokladasken själv. Det var ju så himla gott i går kväll. Nu känner jag bara äckel och funderar vad jag ska göra åt saken. Jag bestämmer mig raskt för att slänga på mig löparskorna och ta en runda i Kronskogen.

Jag tar god tid på mig med frukost och morgonbestyr, så klockan hinner bli runt halv tolv, innan jag kommer ut. Bra, då har frukosten hunnit lägga sig till rätta i magen, så att jag inte får håll. Vad härligt det ska bli, att få lufsa runt i skogen! Har längtat efter det i flera dagar nu.

Det är gränsfall på att vara för kallt med löpartights, men så fort jag börjar springa, så kommer värmen. Jag hinner lagom ifatt en kvinna med hund, när mobilen ringer. Ja, jag har mobilen med när jag springer. Dels för att jag är för nyfiken, för att låta den ligga kvar hemma, sen är det även av säkerhetsskäl.

Jag har en skum ringsignal, som liknar Arkiv-X-låten, så kvinnan med hunden ser skräckslagen ut, när jag stannar framför henne med Arkiv-X i brallan. Förlåt om jag höll på att skrämma skiten ur dig!

Det är Ullis, som undrar vad jag håller på med. Jag flåsar ju som en tok. Vi kommer överens om att jag ska ringa sen, när jag har kommit hem.

Jag hinner precis ifatt kvinnan med hunden igen, när jag får ett SMS. Den här gången, blir hon med hunden inte lika skräckslagen. Det är Nilla, som bara undrar hur det är. Jag svarar att jag är ute och springer, men att det är bra.

Yes! Jag klarar 5-kilometersspåret utan att stanna. Ja, om man nu inte ska räkna med de korta avbrotten för mobilen. Jag är i alla fall helnöjd. Det var längesedan nu, som jag sprang och det är nog som man säger, att man kan vila sig i form.

Även om det inte är lika lerigt, som det har varit de tidigare dagarna, så syns det spår av underlaget på mina löpardojor....


Nu har jag exakt två timmar på mig att städa, handla och duscha, innan Lena Forsman kommer. Vi ska ha en vinprovarkväll här ikväll. Både Lena och jag gillar vin och vill gärna visa varandra våra favoritsorter.

Mitt i städningen ringer mäklaren och säger att det numera bara finns en seriös spekulant kvar. Sen kan jag ju undra hur seriös den spekulanten är, när de fortfarande bara bjuder tvåhundratusen under mitt utgångsbud. Suck!

Lena kommer straxt efter fyra. Jag har precis hunnit med att tända ljuslyktorna på altanen. Jag ställer fram en Tommasi Ripasso, som nummer ett och en box med Some Zin, som tvåa. Lena har med sig två halvflaskor,  Robertson Winery och Chianti Classico Reserva. Mums!


Lena har dessutom tagit med sig vinglas i plast, så att vi ska kunna ha alla sorterna uppradade, för att kunna jämföra. Många glas blir det....


Till dessert har Lena även tagit med sig en Asti Cinzano. Vi toppar med skumtomtar och gelébjörnar. Vi har det hur bra som helst....


Jag värmer på köttfärspaj och serverar med grönsallad. Sen blir det ostbricka och efter det kaffe med hemgjord hallonlikör. Sen får vi en plötslig lust att ta kort på oss tillsammans. Mm, lite suddigt blir det, men vadå....


Over and out!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tyckte att det smakade körsbär hmm.....

Lena sa...

Ja, du har rätt! Det VAR körsbärslikör. :)

Skicka en kommentar