tisdag 29 maj 2012

Toppendag med Anitha och Dolcan

Väderprognoserna stämmer inte alltid så bra. Idag är jag glad för det. Ser ju ut att bli en toppendag, även om det är lite kallare i luften och det blåser lite. Passar alldeles utmärkt när jag ska ut till stallet och rida. Anitha ska följa med, så det är tänkt att vi ska börja med att äta lite lunch här först.

Det blir frästa bitar av kycklingfilé tillsammans med wookgrönsaker och äggnudlar. Allt väldigt kryddigt med soja, sweet chili och wookkrydda. Smakar riktigt bra i solen på min lilla altan. Vi hoppar över kaffe, eftersom vi gärna vill komma ut till stallet, så fort som möjligt. Gäller att passa på så länge solen visar sig från sin bästa sida.

Idag åker vi i Anithas bil, eftersom vi tog min bil förra gången. Skönt att bara sitta bredvid och slappna av, även om det är kul att köra ibland också. Vi pratar oavbrutet hela tiden och hinner prata ifatt sen sist. Måste ju hålla oss lite ajour om varandras liv.

I stallet hjälps vi åt att mocka de tre boxarna och att dela hö och sopa stallgången. Inte ser jag några huggormar på gödselstacken idag heller, vilket jag har blivit varnad för. Kan vara grävlingen, som bor under stallet, som har kalasat på ormarna.

Dolcan kommer fram till mig frivilligt i hagen, även fast jag inte har med mig någon godis att muta med. De andra hästarna kommer fram för att kolla om det vankas några godsaker, men de får lite pussar istället. Jag och Anitha hjälps åt att få ut Dolcan ur hagen, utan att de andra hästarna smiter med.

När jag borstar av Dolcan, så ser jag att hon har börjat brunsta. Inte undra på att killarna i hagen var så angelägna att följa med henne in då! Även om de faktiskt är valacker, så fattar de inte det. Stackare, och stackars Dolcan, som ständigt får stå ut med att bli uppvaktad av dessa låtsaskavaljerer!

Vi tar en stig in i skogen, som visar sig vara en härlig ridväg. Stigen är torr och fin och jag kan både trava och galoppera genom skogen. Sen vänder jag tillbaka, för att möta upp med Anitha, som promenerar med oss. På så vis, så får vi alla motion och njuter av den fina dagen.

Tillbaka i stallet igen, så är både jag och Dolcan rejält svettiga. Jag baddar av Dolcan med blöt svamp, så att jag får bort den värsta svetten. Vi vill ju inte att hon ska bli uppäten av myggen sen. Dolcan ser ut att njuta i fulla drag.

Vi tar en kopp kaffe med glass på min lilla altan, när vi kommer hem igen. Nu känns det att luften är kall och vi får klä på oss lite, även om vi sitter i solen. Måste göra något åt möblemanget på altanen. Känns bara trångt och obekvämt, som det är just nu.

När Anitha har tackat för sig och åkt vidare, så går jag in och ringer till Bosse. Vi pratar länge och fnissar mycket om allt möjligt. Konstigt att man kan prata så länge om ingenting. Det finns alltid något att bubbla om, så det är alltid svårt att avsluta.

Jag värmer på resterna från lunchen till kvällsmat. Sen tar jag en välbehövlig dusch. Nu har jag hunnit titta lite på Facebook och bloggen, så nu börjar det bli kväller. Summerat så har det varit en toppendag!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar