måndag 28 maj 2012

Ordning-och-reda-dag

Jaha, då var det måndag igen då. Stackars Bosse gick upp redan fyra, för att åka till jobbet i Uppsala, så jag är evigt tacksam för att jag fick sova vidare några timmar till.

Solen har tagit paus, det blåser och det är riktigt mörka moln på himlen. Hm, kanske skulle ta tag i det där med att rensa lite i garderoberna då. Det finns en hel del saker att ta tag i här hemma. Allt som blir lidande av att man bara vill vara ute i det vackra vädret.

Jag börjar med att rensa upp i förrådet, så att man kan få plats med lite fler prylar. Det var mycket som bara blev inslängt i förrådet, när jag flyttade in. Orkade liksom inte ta tag i saken då. Nu känner jag en lust att få ordning och då gäller det att passa på, innan anfallet går över.

Sen är det gräsmattan, som står på tur. Gräset växer så fort, så nu är det dags igen. Jag blir till och med tvungen att kratta upp gräsklippet. Nu är det riktigt snyggt på min lilla plätt. Dessutom har jag planterat en av blommorna, jag köpte på marknaden, i gjutjärnsurnan.

För att liksom toppa min insats i trädgårdsarbetet, så rycker jag lite maskrosor vid brevlådorna. Nu kan jag med gott samvete lämna över ansvaret för de allmänna trädgårdsytorna till grannen, som står på tur. Vi klipper gemensamma gräsmattan och snyggar till en gång var, innan stafettpinnen går vidare.

Nu börjar regnet stänka och jag går in. Men då kanske jag skulle ta tag i det där med den överfyllda klädkammaren då. Sen får köksskåpen sig en släng av sleven också. Nu är jag riktigt i stöten. Jag var aldrig riktigt nöjd med ordningen i skåpen, när jag flyttade in, men nu tror jag att jag har fått till det lite bättre.

Då var turen kommen till garderoberna då. Det skulle ju underlätta om jag bara hade säsongens kläder i samma garderob. Allt annat ska flyttas undan. Annars ser man ju inte vad man har och då är det lätt att glömma bort vad man har.

I helgen ska jag be Bosse att hjälpa mig, att snickra till en hylla med klädstång till förrådet. Då kan jag få undan vinterkläderna i förrådet och därmed få lite mer plats i garderoberna inne. De svämmar ju nästan över, bara för att Bosse hänger in några av sina skjortor.

Nu känner jag mig riktigt nöjd med min ordning-och-reda-dag. I morgon blir det nöje igen, dvs om vädret är bättre. Jag ska bjuda Anitha på lunch och sen ska vi åka ut till stallet en vända och mysa lite med Dolcan. Ser fram emot att träffa både Anitha och Dolcan.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar