söndag 26 augusti 2012

I gamla spår

Tror inte att det var helt lyckat att åka till Bälgviken idag. Regnet öste ner redan när jag satte mig i bilen, men något drev mig att styra kosan mot mina gamla hemtrakter, för att leta svamp.

Första stoppet blev på min gamla gata. Tanken var att jag skulle checka av mina bästa svampställen, men där var det urhugget och en skoningslös skogsmaskin hade skövlat marken.

Jag körde sakta förbi mitt gamla hus, men kände direkt att jag inte hade något där att göra. Nu bor där en ny lycklig familj med ett nyfött barn och jag har ingen som helst rätt att komma dit.

Nästa stopp blev det nya svampstället, i närheten av där det hemska hände för ett år sedan. Jag hittade ju ett nytt svampställe där förra året. Jag hann precis skörda de fina kantarellerna, innan blixten slog ner i närheten och regnet började ösa ner. Kan bara tolka det på ett sätt.....

Stannade även till på ett annat ställe i Bälgviken. Även där hade ovarsamma skogsmaskiner gått fram. Vad trist! Nej, nu ville jag bara åka från Bälgviken!

Nästa ställe blev i närheten av Botvidstäppan, på väg mot Hälleforsnäs. Jodå, det blev en del gulingar, men inte var det ens i närheten av vad jag hade förväntat mig. Återigen åska och ösregn. Nej, det är nog inte meningen att jag ska besöka mina och Johnnys gamla ställen. Ändå drivs jag dit....

Sista stoppet blev utanför Hälleforsnäs. Inte heller där hittade jag det jag hade tänkt - varken svamp eller känslor. Regnet ökade och det var bara att sätta sig i bilen och åka hemåt.

På väg hem, passade jag på att åka förbi min gamla stallkompis Louise. Hon har ju fått en fodervärd åt sin häst Dolcan, så nu har jag ingen häst att vara medryttare till längre. Däremot, så tipsade Louise om att hennes svägerska behövde hjälp att rida sin häst en dag i veckan.

Nu har jag anmält mitt intresse till att vara medryttare en dag i veckan och ska bara boka in en dag att få provrida hennes vackra Lucky, ett svart travsto. Kanske kan bli riktigt kul.

Fick dessutom en inbjudan från min gamla chef i Stockholm, till att delta på en avtackning på torsdag. Känns som en kul avslutning på en lite halvjobbig dag. I morgon kommer Bosse hem. SÅÅÅ jag längtar!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar