onsdag 7 mars 2018

Isla Cristina och Lagos

Jodå, visst hittade vi en camping nära Isla Cristina - Camping Playa Taray, för 11 €/ dygn med ACSI. Lite lerigt efter allt regnande, men ändå hyfsat fina faciliteter....

Närhet till en härlig beach....

Lenas och Leifs hund, Nappe, eller Napoleon, som han faktiskt heter, tyckte att det var lite mysigt att få springa omkring i sanddynerna....

Som vi kunde se, så låg inte fronten med regnet alltför lång bort....

Vi hann ändå hitta en hel del snäckskal och den här fina sjöstjärnan på väg hem....

Sen kom regnet och vi gjorde kväller i varsin husbil.

Nästa dag sken solen och vi bestämde oss för att ta den lokala bussen in till Isla Cristina. Det skulle ju gå en buss i timmen enligt vad vi kunde se. När vi hade stått i busskuren i en halvtimme, så gick Leif in till receptionen och frågade. "Nej, på vintern går bussarna bara två gånger per dag."

"OK, men då tar vi väl en taxi då", sa vi med enig stämma. Regnfronten närmade sig med stormsteg. Receptionisten ringde tre olika taxibolag och INGEN svarade. Som tur var så hade jag hittat på TripAdvisor ett taxibolag, som svarade på tredje signalen. Receptionisten på vår camping bad tacksamt om att få det telefonnumret. Absolut!

Efter tio minuters väntan i ösregn, så såg vi en taxi passera vår camping i riktning in mot staden. Vi vinkade frenetiskt och han vinkade tillbaka, men fortsatte lik förbaskat förbi. När han efter ytterligare en kvart kom tillbaka, så berättade han att han haft en körning före oss från stan, som vi ändå skulle in till. Man kan ju undra varför han inte stannade till hos oss för att fråga om vi skulle dit.

Nåja, vi kom fram till Isla Cristina och regnet slutade i samma sekund. Vi hann med några mysiga boutiquer innan siestan slog ut den lilla staden. Sen var det bara de vackra fasaderna och den blå himlen som höll oss kvar....

En liten värmande cognac i hamnen på Bar Boccana var helt nödvändigt innan vi handlade mat och tog en taxi tillbaka hem till campingen....

Nästa dag hade jag och Bosse bestämt oss för att åka vidare till Lagos. Lena och Leif hade lite andra planer. Här fick vi ett sista kort på den lilla korkek som stod alldeles bredvid vår plats....

På väg mor den Portugisiska gränsen så passerade vi en gasoldepå nära Ayamonte, vilken vi hade fått uppgift om på Husbilskompisar. Där skulle de kunna fylla på alla typer av gasoltuber. Klart att vi stannade där, när vi visste att gasol är billigare i Spanien än i Portugal. Svenska tuben gick bra att fylla. Däremot så tog de sig inte an den spanksa Repsol-tub vi hade. Det var ju en Cepsa-station, så....

Här passerar vi gränsen in till Portugal i grått väder....

Vägarna och även vädret blev sämre i Portugal. Visst hade det regnat i Spanien också, men det blev genast mycket kallare. Vi såg fram emot att checka in på den lyxiga campingen Turiscampo, nära Lagos, som våra vänner Lena och Gert hade tipsat om.

Vi fick en bra plats bredvid våra vänner, men vädret var ju som sagt lite väl kyligt. 17 €/ dygn med ACSI inkl. el. Annars skulle det ha kostat oss ca. 40 €. ACSI är faktiskt toppen! Raskt bokade vi dessutom in oss på varsin massage + sauna. Tyckte att vi kunde behöva det i busvädret.

Nu är det onsdagskväll och vi sitter inne i vår husbil med regnet smattrande på taket och runt 10 grader ute. Rutorna är helt immiga och det känns inte speciellt lockande att ta sig ut i eländet. Ändå finns det en hel del att utforska i närheten.

Just nu har vi bestämt att i sakta mak ta oss tillbaka till Medelhavskusten. Det där med att utforska Portugal får nog vänta till i höst, då det ska vara mycket trevligare klimat i Portugal. Vi längtar faktiskt tillbaka till Benidorm, men nu har vi i alla fall bildat oss en egen uppfattning om vad som finns söder därom.