tisdag 10 april 2018

Tack för den här gången, Torredembarra!

I torsdags klarade jag mig hela dagen utan Imodium. Halleluja! Dessutom verkade det som att Bosse hade klarat sig från att bli smittad. Dessutom firade vi att vi hade bott ett år i husbil. Snacka om att tiden har gått fort!

För att inte behöva ta några risker med min mage, så valde vi att stanna hemma på campingen och grilla hemgjorda hamburgare. Mums! En underbar dag med vindstilla och trivsamt vårväder. Lite boule i solskenet och många skratt, trots att det bara vara vi.

Vi bara vägrade att gå in sen när mörkret föll. Istället lindade vi in oss i filtar och satt länge i våra bakåtlutade stolar och beundrade stjärnhimlen till stillsam musik. Rätt som det var så tjoade Bosse till och pekade på himlen. Jag hann precis se det sista av den grönsvansade meteoriten vi hade förmånen att få se. Häftigt värre!

På fredagen hade vi bestämt att vi skulle gå in till gamla stan på kvällen för att titta lite i alla fina affärer längs huvudgatan. Synd bara att vädret inte riktigt var med oss. Å andra sidan så var det ju rätt så skönt att hoppa in i varje affär på vägen.....

Vi hittade inget speciellt att shoppa. Det är ju så när man har gjort sig av med det mesta för att få plats i en husbil. Då känns det ju inte så bra att bara köpa nya saker. I stället bestämde vi oss för att gå på en fin restaurang, nu när jag var frisk.

Av en ren slump så hamnade vi på den här italienska restaurangen....

Såg verkligen inte speciellt trevlig ut från utsidan och inte var det mycket folk där heller. Däremot så var vi väldigt hungriga och tyckte att vi nog skulle chansa ändå. Och vilken chansning! SÅÅ trevligt bemötande, gott vin och jätteportioner....

Vi hann precis få in vår mat när loklabefolkningen formligen började välla in. Runt omkring oss såg vi spanska familjer och yngre par, som fick in makalösa portioner vad de än valde på menyn. Himla trevligt! Vi var tvungna att ta hem hälften av vårt kött i en "doggie bag". Räckte till två måltider till.

På lördagen var vädret betydligt bättre. Då gjorde vi ett nytt försök att shoppa lite i gamla stan. Det enda vi hittade var en trevlig bodega med en mängd intressanta och prisvärda viner. Vi köpte bara en flaska av tre olika sorter för att gå hem och prova....

Bland dessa tre vinsorter hittade vi två solklara favoriter. Det blev vår mission på söndag förmiddag, trots regnet, att gå med pirran för att få hem två lådor med godsakerna. Två klämkäcka svenskar i regnställ skramlandes med vinet i regnet. Japp!!

När vi kommit hem igen och fått av oss våra blöta kläder, så tittar Bosse ut genom fönstret och säger "Men vafasen, nu kommer Carléns!". "Yeah right!", säger jag och ger Bosse en lätt topspin. Inte fasen går jag på det en gång till!

"JOO, men jag lovar! Leffe sitter i campingens elbil!" Ytterligare en topspin senare tittar jag själv ut genom fönstret och ser verkligen Leif Carlén vinkandes i campingens elbil. Ha ha ha....

Paret Carlén ställde sig ett par platser ifrån oss, så där på vinkbart avstånd. Leffe förklarade att Lena låg och var magsjuk, så något större samkväm var det inte tal om den kvällen. Däremot så hade Lena repat sig så pass redan nästa dag, så vi kunde både spela boule och ta oss ut och äta en bit mat på kvällen.

Ytterligare en fullträff när vi bara slumpmässigt valde restaurang. Har sällan ätit så god fisk som här på strandrestaurangen "Oxid"....

Tack för en kort men väldigt trevlig samvaro, paret Carlén. Hoppas att vi ses snart igen! (Inte alla som har förmånen att få bli ett aprilskämt!;))

Idag är det tisdagskväll och vi har varit duktiga och svabbat av husbilen lite snabbt. Tror faktiskt att det är första gången på hela resan. Uuups! Känns ändå skönt att ha fått det gjort inför morgondagen, då vi har planerat att börja åka norrut igen.

Trots att det snart är sju månader sen vi lämnade Sverige, så känns det ändå ganska vemodigt att lämna Spanien och Medelhavet. Vi har haft det SÅÅ bra!