måndag 25 mars 2019

Från Calpe till Oropesa

Nu när vi hade förlängt vår vistelse i Calpe, så kunde vi ju ta oss tid att utforska allt lite närmare. Bland annat så hittade vi en stig runt saltsjön, där flamingorna håller till. Vi smög oss riktigt nära, men mobilkameran duger ändå inte till att ta på så långt håll....

Vi fick dock en frän bild, när fåglarna skulle lyfta. Färgerna sitter ju tydligen mest på vingarna....

När vi rundat den lilla saltsjön, så hittade vi en informationstavla, som berättade historien om klippan och saltsjön. Tydligen så har klippan, I´fach, som den heter, varit en ö för två miljoner år sedan. Sedan bildades den lilla sjön av att sand blåste in och bildade land, där idag de stora hotellen ligger....

I torsdags fick vi besök av Sandra och Rick från Albir. Jättemysigt att få hänga med dem en hel dag i lugn och ro och utan hög musik i bakgrunden. Vi lunchade på ett toppenmysigt ställe i utkanten av Calpe - Bar Grizzly....

Superbra mat och trevligt bemötande. Sandras och Ricks söta, lilla mops Dexter var också med och vi poserade tillsammans i knäet på grizzlybjörnen vid entrén....

Proppmätta tog vi en långsam promenad tillbaka till campingen och tog en kaffe utanför vår husbil....

Samma dag kom även våra husbilsvänner Carlén till campingen. Kul att stråla samman igen! Det firade vi nästa dag med att gå tillbaka till Grizzlys och äta deras fantastiska megaburgare. Bosse tog ribs, eftersom han hade ätit burgaren dagen innan. Båda rätterna det absolut bästa i sin klass....

Klart att Lena och jag skulle posera i knäet på nallen också....

Vi gick sakta tillbaka till campingen och njöt av utsikten över havet....

I lördags checkade vi ut från Calpe och tog sikte på en liten camping, tio mil norr om Valencia - Camping Didota - Oropesa del Mar. Våra andra husbilsvänner från Benidorm, Bosse och Lena hade lagt ut kort på Facebook från stället och det såg så himla mysigt ut.

Lena och Bosse väntade med mat när vi kom. Smaskig fläskfilé med Peka potatisgratäng är inget man tackar nej till! Tack snälla vänner för ett varmt mottagande!

Här har vi fått en stor och fin plats med sol i princip hela dagen....

När jag läste omdömena i appen Park4Night, så blev campingen helt nerskriven. Många hade tydligen försökt att komma in med för stora bilar eller husvagnar. I övrigt tycker jag att vi fick allt man kan begära och lite till för 13,5 EUR/natt med ACSI-rabatten.

Har man sedan 50 meter ner till havet, så kan man ju inte klaga heller....

Idag har Lena och Bosse åkt vidare. Kul att vi ändå hann få ett par kvällar tillsammans. Sen dröjer det nog inte så länge innan vi ses igen på ett annat ställe. Brukar vara så med goa husbilsvänner.

Efter frukosten idag, så tog vi på oss badkläder och gick en lång och skön promenad längs stranden. Vi svängde in mot land och hamnade vid ett naturskyddsområde, som var någon typ av våtmark. Vi möttes av ett nästan öronbedövande knorrande från alla lekande grodor....

Vi såg också många spår efter vildsvin. Inte lika kul! Med höga röster och klappande i händerna, så trasslade vi oss ur området och kom in i lite mer bebyggda områden. Efter lunchen sen, så nöjde vi oss med en stilla promenad inom campingområdet. Där finns det i alla fall inga vildsvin!