onsdag 3 april 2019

Oropesa del Mar och vidare till Torredembarra

På tisdagen tog vi cyklarna in till centrum av Oropesa del Mar. Vi hittade den stora Consumaffären vid järnvägsstationen. Kan vara bra att veta om till en annan dag. Vi cyklade vidare uppåt i byn och hittade ett trevligt litet torg, där vi fick varsin iskall i solen....

Det dröjde inte länge innan vi fick sällskap vid bordet av ett norskt par vi hade hejat på inne på campingen. Det blev mycket skratt och flams och vi fattade genast tycke för Anne och Henning. Vi sa att vi måste ses fler gånger innan vi åker vidare.

Nästa dag var vädret lika fantastiskt, så vi valde att ta en promenad längs stranden in till byn....

På vägen mot Oropesa passerade vi, den för tillfället helt sovande semesterorten, Marina D´Or. Välputsade fasader på tomma hotell och lockande lek- och vattenanläggningar för barn. Kan tänka mig att det är fullt med spanska barnfamiljer här om någon månad.

Vi hittade också den här mysiga trädgården med välskötta träd, planteringar och dammar av olika slag....

Karparna, som simmade i dammarna var jättestora och fanns i alla tänkbara färger. Här samsas de med en lätt irriterad, svart svan....

Snart kändes det i magarna att det började närma sig lunchtid, så vi trasslade oss in på små, smala gator en bit från stranden. Snart hittade vi ett välbesökt lunchställe på en bakgata mitt inne i ett bostadsområde. Här satt faktiskt en hel del lokalbefolkning, som annars lyst med sin frånvaro i Oropesa. Gott tecken!

Det blev en tallrik med friterad fisk och bläckfisk. För att vara helt säkra på att uppnå dagsbehovet av fett, så beställde vi in en extra tallrik med pommes också. Det var riktigt gott, men det kommer nog att dröja innan vi äter friterat igen....

Promenaden hem var riktigt skön och välbehövlig, efter den måltiden. Nymålade hus och vackra smidesräcken överallt....

Den här "tjusiga" rondellhunden, eller vad man ska kalla den, finns vid infarten från landsvägen. Går inte att missa....

Kändes skönt, när vi kom tillbaka till campingen. Den här härliga vyn mot havet möts man av vid infarten....

Då nöjeslivet runt omkring campingen ännu inte hade startat för säsongen, så gällde det att ta vara på de få tillfällen som bjöds. Restaurangen hade då påpassligt bl a "Happy Hour" ett par kvällar i veckan. Här gör vi sällskap med Anne och Henning. Vi hade jättetrevligt och skrattade hjärtligt tillsammans över norsk-/svenskvitsar....

På lördagen tog vi farväl av våra nya, norska vänner. Vi trasslade oss ur den trånga campingen och for vidare ca. 18 mil norrut till Torredembarra. Det fanns plats för oss på den lilla familjecampingen RelaxSol, så vi checkade in för en vecka.

Det första vi gjorde var att gå ner till havet. Alltid lika härligt att se dessa långa och breda stränder. På väg tillbaka så stötte vi på de här små lirarna, som kavat kom fram till oss och ville ha mat....

När vi kom tillbaka till husbilen, så hade duvorna i träden ovanför pruttat ner både bil, utemöbler och mattor. Bosse ville byta till platsen bredvid, som just blivit ledig. Först tyckte jag att det verkade lite överdrivet, men efter en rykande varm duvskit rakt på min kind, så var saken avgjord.

Så här mysigt fick vi på nya platsen. Frulle i morgonsolen och utan duvskit....

Väderprognoserna har hotat med regn i flera dagar, men inget har hänt. Vi laddade upp med mat och filmer, så att vi skulle kunna mysa till det i husbilen någon dag, men inget hände. Nästan så att vi blev lite besvikna. Istället har vi tagit vara på dagarna och besökt den för oss välkända byn i Torredembarra.

Idag tog vi en lång promenad längs stranden, trots hotande moln i bakgrunden. Vi gick på spångar genom de skyddade områdena nära stranden. Så himla vackert så här på våren med alla tänkbara blommor och buskar....

Regnet kom precis efter att vi hade hunnit tillbaka hem och duschat. Kändes riktigt skönt att stänga in oss i husbilen och laga mat. Imorgon ska det bli sol igen, så då laddar vi för en skön dag på stranden.