måndag 26 december 2011

Borsökna ToR

Det var lite svårt att sova i natt, när stormen dundrade för fullt utanför fönstren. Det kunde jag ta igen nu på morgonen. Jag klev inte ur sängen före halv tio. Då vaknade jag till, av att några av grannarna var ute och spikade upp sina nerblåsta spaljéer.

Idag har jag absolut ingenting inbokat och det känns skönt, även om det är kul att vara bortbjuden också. Jag går omkring och skrotar i morgonrock och tofflor till långt in på förmiddagen.

Ute skiner solen och stormen har mojnat. Det ser riktigt skönt ut. Därför bestämmer jag mig raskt, för att ta stavarna och gå en promenad till mamma och Lillis i Borsökna. Det kan ju behövas nu, efter all god mat, dryck och godis.

Det blåser fortfarande en hel del och även om det är över fem grader varmt, så blir jag kall om rumpan. Skulle ha tagit de där extra tightsen under, som jag tänkte från början. Jag får helt enkelt öka farten, för att få upp värmen.

Med en liten omväg, så tar det mig ca 35 minuter till mamma och Lillis. Jag har hållit ett högt tempo, så jag gissar att det är ca 4 km dit. Blir en lagom promenad tillbaka sen.

Hemma hos mamma och Lillis vankas det glögg och pepparkakor. Sen åker julmaten fram och lite vin till det. Jag som bara skulle titta förbi på en kopp kaffe, eller något i den stilen.

Mamma och Lillis undrar om jag har något för mig på nyårsaftonen. Först hade jag tänkt att boka en biljett till Eskilstuna Ölkultur, men jag ångrade mig i sista sekund. "-Ja, men då kan vi väl fira tillsammans då?" "-Ja, absolut! Det blir jättebra!"

Just som vi sitter där och planerar vad vi ska äta på nyårsafton, så ringer Birgitta, en av grannarna. Hon bjuder in till nyårsafton och jo då, jag är också välkommen. Trevligt!

Klockan är bara fyra, fast det känns mer som att den vore runt sex eller sju, eftersom det är så mörkt ute. Tur att jag tog med mig en reflexväst. Jag får låna ett par tights av mamma, att ha under träningsbyxorna, så att jag slipper frysa häcken av mig.

Nu blir det en rakare väg hem och jag håller ett högt tempo. Det tar 35 minuter, trots att jag har gått lite annan väg. Men då så, då vet jag att det inte är så himla långt ändå.

Det blir raka spåret in i duschen, så att jag kan krypa in i morgonrocken sen. Känns helt OK att veta, att jag har hela kvällen för mig själv och att jag är klar för sängen, om nu John Blund skulle komma tidigt ikväll.

Lena Forsman och jag har pratat tidigare om att ha en vinprovarkväll här, någon gång under veckan. Jag skickar ett meddelande till Lena och frågar om onsdag bli bra. Lena ringer upp och vi pratar en bra stund om det och mycket annat.

Trots all julmat tidigare idag, så knorrar magen och det blir en bit paj med sallad till. Nu ska jag nog parkera mig i TV-soffan och se vad som finns att titta på.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar