söndag 3 april 2011

Bröllopsdag

Vaknade redan vid sextiden på morgonen. Det är lördag den 2 april 2011. Ännu en orolig natt med ständiga uppvaknanden och grubblerier. Kommer nog att vara så ett tag framöver innan kroppen och knoppen har fattat att jag har slutat jobba. Men det känns ju himla skönt sen när man kommer på, mitt i grubblerierna kring jobbproblem, att det faktiskt är någon annans problem nu.

Idag är det min och Johnnys sjätte bröllopsdag. Skönt när man har kommit så pass långt i en relation att det inte måste vara det där tisslandet och tasslandet med blommor och presenter. Vi hade helt enkelt pratat om innan att vi skulle göra någon god mat hemma och dricka ett gott vin till det. Hellre det än att sitta ute på någon restaurang och sedan behöva ta en taxi hem för femhundra ut till Bälgviken där vi bor.

Johnny är också vaken redan, vilket han alltid brukar vara innan mig. Simba, vår 16-åriga Somali-hane, kommer upp i sängen för att hälsa godmorgon. Nu när han har sett att vi är vakna är det definitivt ingen idé att försöka somna om. Det är sällan han ger upp innan vi följer med honom ut i köket och han får visa vad han vill.

Strax innan kl. 7 står Johnny och jag klara i träningskläder och påbörjar promenaden runt Lillsjön. Härligt, även om det är en grådisig morgon med regnet hängandes i luften. Tranorna trumpetar på håll. Inte många själar vakna i byn och de som ser oss tänker nog att vi är lite knäppa som redan är ute och motionerar. Men det är smällar man får ta!

Väl hemma igen så hjälps vi åt att göra frukost. På bardisken i köket står den underbara blombuketten jag fick av mina arbetskamrater när jag avtackades i tisdags. Vi pratar igenom vad vi behöver handla till den brakmiddag vi ska göra sen till kvällen. Kanske en hummer att gratinera till förrätt och oxfilé med gorgonzola till varmrätt. Ja, vi ska ju inte slösa med pengar, men idag kan vi väl tillåta oss att flippa ut lite.

Det där med hummer får vi snart ge upp. Vi har kollat med två av Eskilstunas fiskbilar, men ingen har hummer. Då får det bli någon annan smaskig förrätt, kanske avokado med någon god röra. Oxfilén blir snart rostasfilé när vi har börjat ifrågasätta om det verkligen är värt att betala ca 300:-/kilot för oxfilén. Suck, vi är verkligen skadade av vårt sätt att tänka på kostnaderna. En del skulle nog kalla oss snåla. Det bjuder vi på för det är ju det sättet att tänka som har tagit oss till där vi är idag!

Framåt 5-tiden sköljer jag jordgubbarna vi köpte och Johnny tar fram champagnen som har stått i garaget på kylning. Det blir en av de dyra flaskorna jag fick i avtackningspresent från mina arbetskamrater, Pol Roger. Mums! Passade dessutom alldeles utmärkt till förrätten med avokado och skagenröra.

Till varmrätten, som består av maffig rostasfilé med gorgonzola och potatisgratäng, avnjuter vi en annan av de fina flaskorna jag fick från jobbet, en Amarone della Valpolicella. Helt underbar! Annars brukar jag vara lite skeptisk till de riktigt dyra vinerna, men den här var faktiskt SÅ god.

Proppmätta bänkar vi oss i soffan och tittar på en romantisk komedi och njuter av det sista av rödvinet. En skål smågodis kommer fram på bordet. Nu har vi riktigt flippat ut. Godis brukar bara förekomma hemma hos oss vid de stora högtiderna. Men idag är det vår dag!

Både Johnny och jag gäspar stort när klockan börjar närma sig halv elva. Skönt att vi känner varandra så bra! Ingen behöver låtsas för den andra och göra sig till. Vi sitter här i våra myskläder och skinntofflor och längtar till sängen. Vi känner oss totalt nöjda med denna dag, våran bröllopsdag! 


0 kommentarer:

Skicka en kommentar