söndag 3 april 2011

Skitväder!

Det är söndag strax före kl. 8 den 3:e april 2011 och Johnny gläntar på sovrumsdörren och frågar om det är dags för frukost. Han har i vanlig ordning vaknat lite innan mig och gått upp och tagit hand om vår katt, Simba. Annars är Simba mästare på att komma och jama tills man kommer med honom ut i köket.

Jag känner mig fortfarande lite uppstoppad efter gårdagens frossande, men frukost är ju aldrig fel. Rostade mackor och kaffe får det bli idag. Vi bestämmer oss för att idag får den obligatoriska promenaden runt Lillsjön innan frukost slås ihop med dagens motionspass efter lunch. Det får bli en stavgångspromenad runt Årby Gård. Det blir ganska precis en mil.

Utanför är det grått och trist även om man kan höra fåglarnas kvitter ända in i huset. Det är fortfarande för blött i gräsmattan för att vara ute och påta i trädgårn, så det får bli en förmiddag framför datorn. Tur att vi har var sin. Annars skulle det bli slagsmål om vem som skulle få sitta först.

Johnny jobbar med sin blogg och kosttips.se och jag kollar runt på fejjan och gör ett inlägg på min nya blogg. Skönt att kunna sitta här och pyssla utan att behöva känna att man slösar bort värdefull tid. Nu har jag ju all tid i hela världen och kan göra det jag känner för just för stunden.

När jag är klar vid datorn så sätter jag mig en stund, inlindad i en mullig pläd, och läser ut en bok som jag har några sidor kvar i. Tionde insikten, en mycket skum bok. Budskapet är helt OK, men den är skriven lite tillkrånglat. Mycket med "New Age" och sånt. Hur som helst, nu har jag läst ur den och kan äntligen få börja med min nya bok som ligger och väntar - Jane M Auel - De målade grottornas land - sista delen av serien Grottbjörnens Folk, som var så populär på 80-talet.

Jag gör crépes med kantarellstuvning och en fräsch grönsallad till lunch. Nu har vi bara tre förpackningar med kantareller kvar i frysen från förra året. Hoppas det blir ett bra svampår i år nu när man har tid att lufsa omkring i skog och mark.

Efter lunch byter vi om till träningskläder och börjar göra oss klara för motionspasset. En snabb titt ut genom fönstret och jag kan genast konstatera att det har börjar regna. "Ah, vi går väl ändå? Det är ju bara att ta en keps och regnjacka." säger jag. Johnny håller med och snart är vi på väg.

Härlig luft ute när det regnar. Mindre härligt att regnet har trängt igenom våra träningsbyxor och in på bara skinnet. Tur att det är relativt varmt i alla fall! Men vi biter ihop och tar oss runt och hem igen.

Nu sitter vi här igen då, iförda morgonrock vid varsin dator och knåpar. Johnny med kosttips.se och jag med bloggen. I morgon blir det andra bullar! Då ska jag äntligen till frissan, efter nästan tio veckors väntan. Sen ska jag gå på stan och vara smakråd till mamma när hon ska köpa nya kläder. Sen tar vi nog en sväng förbi hos Ullis & Marre för att hälsa på Hailey och träffa deras nya kattunge.

Längtar till i morgon! :)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar