torsdag 19 maj 2011

Nörd av naturen

Jag har alltid bara älskat att vara i naturen. Det är där jag hittar ny energi och kraft. Jag trodde tidigare att alla människor känner så, men jag har förstått att det är långt ifrån alla som känner sig komfortabla i naturen. Många fördrar storstadens puls framför tystnaden i skog och mark.

Tror att det började väldigt tidigt i livet för min del. Jag tillbringade mycket tid på landet hos min mormor och morfar i Fagersta när jag var liten. De hade en sommarstuga i ett mycket naturskönt område som heter Björkviken invid sjön Dagarn, ungefär mitt emellan Skinnskatteberg och Fagersta, i Västmanland på gränsen mot Dalarna.

Där tillbringade jag hela dagarna utomhus och lekte med det som naturen kunde tillhandahålla. Eftersom jag inte har några syskon, så fick man hålla tillgodo med det som erbjöds. Dessutom fick jag lära mig mycket om djur och natur av mormor och morfar, som gärna tog med mig ut i skogen, på fisketurer eller på härliga cykelutflykter.

Än idag har jag ofta stenkoll på vad växter och fåglar heter. Det kommer sig av att jag fick faktaböcker av mormor och morfar om just växter och fåglar. Jag var bara SÅ fascinerad av dessa naturens under! Så då var det ju inte så konstigt att jag lärde mig ett och annat på vägen.

Mormor hade en tallriksservis som var kantad med Sveriges landskapsblommor. Under luncherna roade vi oss med att jag fick gissa vilken blomma som hörde till vilket landskap. Snacka om geak-varning, men jag tyckte att det var jättespännande då.

När jag var ledsen eller upprörd, så var det alltid skogen eller sjön som blev min tillflykt. Där kunde jag få sinnesro och samla tankarna. Så är det än idag, men då inte bara vid ledsamma stunder. Det är som sagt i naturen jag hittar min livsglädje och energi.

Här är jag och morfar på stranden vid Dagarn en härlig sommardag i augusti 1969.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar