torsdag 9 juni 2011

Torsdag och full rulle!

Johnny har haft en annons på Blocket om vår gamla digitalkamera och idag ska vi åka in för att träffa en som är intresserad av att köpa den. Vi satsar på att åka in direkt efter min morgonpromenad och frukosten, så att vi hinner med lite andra ärenden också innan det blir dags för lunch.

Vid halv elva-tiden sitter vi i bilen på väg in mot stan. Vi har en hel del småärenden vi ska försöka att hinna med innan vi ska visa kameran. Det blir gärna så, att det hopar sig saker när man inte åker in så ofta till stan. Lite av vår spar-strategi också, att inte åka in alltför ofta till stan.

Första stoppet blir hos Salong Style och Marie för att hämta mina glasögon, som jag glömde kvar när jag var där i tisdags och fixade håret. Hade ju egentligen tänkt hämta dem redan på hemvägen i tisdags, men tyvärr så var inte mitt minne vad det borde vara just då.

Nästa stopp blir vid Sparbanken Rekarne för att aktivera mitt nya Visa-kort, som jag fick när jag bytte bank. Johnny stannar till i parkeringsfickan vid bankomaten och väntar kvar i bilen medan jag springer in. Väl inne i banklokalen så inser jag att torsdagar vid lunchtid är ingen bra tid om man bara ska springa in för att snabbt uträtta ett litet ärende.

Tjugo minuter senare är vi på väg mot Tuna Park, där vi ska möta "kamera-mannen". Vi har lite tid på oss innan klockan är tolv, så vi hinner in på bolaget för att köpa vin. Väl inne på Tuna Park sen, så hinner vi också titta efter studentpresent till Johanna, Henkes flickvän. Vi hittar det vi söker riktigt snabbt. Det liksom står Johanna på grejorna vi hittar. Tänker inte skriva här vad vi köper.

Överenskommen mötesplats är vid Stadium, så vi ställer oss vid entrén och känner oss ganska dumma över att bara stå där och glo. Vi behöver inte vänta länge innan det kommer en kille och ger sig till känna. Han tittar snabbt på kameran och frågar lite om den, sen är affären klar. Smidigt värre!

När vi ändå är vid Stadium, så går vi in och tittar. Johnny hittar ett par löpartights till mig på rea och jag går direkt in och provar dem. Yes, de passar som handsken. Kul att uppgradera sin sportgarderob lite! Går ju åt en hel del sådana kläder nu när vi tränar var och varannan dag.

Nu är det bara Willy's kvar. Känns som att vi handlar mat varenda gång vi är inne i stan, men det blir ju gärna så när man ska passa på att köpa saker de har erbjudande på. Idag var det rökt skinka de skulle ha superbra pris på, men givetvis var den slut när vi kom. Istället hittar jag flintastek för 20:-/kg, visserligen med kort datum, men vad gör det när den går att frysa in.

När vi ska gå ut från Willy's så fullkomligt vräker regnet ner. Härligt kan man tycka, men lite olägligt just nu när vi ska packa in i bilen. Vi får helt enkelt stå i entrén och vänta en stund tills det värsta har regnat över.

När vi väl är hemma igen, gör jag en omelett på överbliven potatis och grönsaker, slantad korv, tomat och gräslök. Blir gott - och billigt! Johnny fixar med kaffe på maten, som vi dricker i våra sköna vilstolar på altanen. Det stänker fortfarande lite lätt, så vi sitter under altantaket.

Sen får jag världens sprutt och börjar gå loss på vår stora rabarber. Idag ska jag sätta en sats med rabarbersaft. Superenkelt recept, som blir riktigt fräsch och god saft.

Håll tillgodo:

3 kg rabarber
3 liter vatten
3 citroner
6 -7 dl socker per avrunnen saft

Skölj och skiva rabarbern fint. Lägg i stor kittel, inte aluminium. Borsta citronerna och riv skalet. Pressa ur saften och blanda ner tillsammans med skalet i rabarbern. Häll över kokande vatten. Täck och låt stå svalt i tre dygn. Rör om varje dag. Sila sen massan genom duk och mät upp saften. Häll i stor gryta med sockret och låt koka i ca 15 minuter. Skumma väl. Tillsätt Atamon enligt anvisningarna på förpackningen, häll upp på rengjorda och varma flaskor. Förvaras svalt. Så var sommaren tappad på flaska!


Sen när jag ändå är i stöten, så får jag för mig att göra räkor i kräftlag. De ska stå och dra i ett dygn, så det blir bra till fredagskvällen med vin till. Även det ett mycket enkelt recept på något som blir riktigt gott. Jag har kvar dillkronor i frysen sen förra året, så det passar bra. Går utmärkt att frysa in i påsar, som man blåser upp eller i plastburkar.

Här kommer receptet, som är anpassat till 1 kg frysta räkor med skal:

2 liter vatten kokas upp med 0,75 dl salt, 2 sockerbitar och 7 - 8 dillkronor. Låt sjuda några minuter, sila sen bort dillkronorna och ställ lagen att kallna. Lägg 7 - 8 dillkronor i en bunke tillsammans med de frysta räkorna och häll den svalnade lagen över. Täck och låt stå svalt 1 dygn.


Eftersom det blev lite rabarber över när jag gjorde saften, så hade jag först tänkt att jag skulle göra lite kräm också, men nu känner jag att det får vara nog för idag. Jag ska väl ha något att göra i morgon också!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar