onsdag 5 oktober 2011

Mor- och dotterdag

Jag har tillbringat förmiddagen med att fixa mig lite extra i håret och att göra en makeup. Känner mig riktigt fin, för en gångs skull. Nu sitter jag i bilen och är på väg att hämta Ullis, som har varit hos frissan och klippt en ny frisyr.

Vi har bestämt att vi ska äta lunch tillsammans på thaistället Innovation i Nyfors. Passar nog Ullis bra, eftersom de har buffé. Då kan hon äta av det hon vill och lägga för sig själv, det hon vill ha.

Ullis är redan klar hos frissan och står utanför, när jag kommer med bilen. Vilken pingla! Hon fullkomligt lyser! Man kan se på en mils avstånd, att hon är helnöjd med sin nya frisyr. Tack, Lisbeth, alltså Ullis frissa, på Salong Style.

På väg mot Nyfors, babblar Ullis oavbrutet och det går inte att ta miste på hennes upprymdhet. Det smittar av sig och det sprider sig en behaglig värme i hela magen.

Som vanligt, är det mycket folk på Innovation, men vi hittar ett bra bord för två. Där kommer Ullis inte undan kameran längre. Visst är hon fin, min lilla dotter?!


Vi börjar med Thaisoppan, som är riktigt stark och god. En sån där soppa, som man blir snuvig av. Jag nöjer mig med att äta en tallrik med varmrätt. Vet att jag kommer att må dåligt om jag äter mer, så det är ju onödigt.

Ullis hämtar en andra laddning av varmrätterna och jag vet inte riktigt vart hon gör av maten, i sin lilla kropp. Ner går den i alla fall, utan tvekan och jag är så glad för det!

Vi avslutar med kaffe, innan vi tar bilen till Växtriket. Jag ska köpa ljung till blomlådorna vid köksfönstret och till amplarna på farstubron. Blommorna som sitter där nu, har varken fått vatten eller gödning på säkert en månad, så de ser rätt så medtagna ut. Ska bli skönt att få byta ut dem nu.

När vi svänger ut från parkeringen vid Växtriket, så får jag ett infall och gör en avstickare till Närjeholmen, som ligger liksom bakom Växtriket, mot ån. Jag har alltid undrat hur det ser ut där, men jag har alltid varit för stressad för att ge efter för infallet. Nu kan jag ge efter.

Det ligger ju hur många hus som helst där! Ser precis ut som att man är på landet, fast det ligger mitt i stan. Häftigt! Det känns också häftigt att jag bara gav efter för min impuls.

Det har blivit mycket av den varan nu, alltså impulsgrejer. Kanske har något att göra med känslan av att man måste leva i nuet och ta vara på varje sekund av livet. I morgon kan det vara för sent! Synd bara att det måste hända något så tragiskt för att man ska vakna till.

Vi åker vidare, hem till Ullis och Marre i Skiftinge. När vi kliver in genom dörren, så hör vi ett "Eeh!" och ser Haileys lilla huvud sticka fram i dörröppningen till hennes rum. Det är Marre, som håller fram Hailey och leker tittut med oss.

Hailey har fått nya kläder, så Ullis byter om på henne, så att jag ska få se på den fina klänningen och de fina skorna, som hör till. På den här bilden ser man dessutom ännu bättre hur fin Ullis blev i håret....


När Ullis sätter på Hailey de rosa skorna, så blir det skrika av. Hailey får total panik av att inte kunna röra som vanligt på fötterna. Ta bort, ta bort!


Ullis rycker in och tar av henne skorna. Det är roligare att leka med dem....


När klockan är fyra, så tackar jag för kaffet, kramar Ullis och Hailey och går ut till bilen. Marre ska lifta med mig till gymmet och träna en stund. Hon har ju varit hemma med Hailey hela tiden, medan jag och Ullis har roat oss, så nu är det Marres tur att ha lite egen tid.

När jag kommer hem, så byter jag direkt om till träningskläder och tar en härlig promenad runt Lillsjön. Det blåser rejält idag också, men vinden är fortfarande ljummen, så jag behöver ingen jacka. Det står nog inte på innan man behöver både jacka och vantar, så jag passar på att njuta och ta in de vackra höstfärgerna.

Telefonsvararen blinkar ilsket när jag kommer hem. Mamma har ringt tre gånger och Carina i Skogstorp har också ringt. Båda är nyfikna på om jag har hört något från mäklaren, men jag är lika nyfiken jag. Han har inte ringt idag heller. Morr!

Nu ska jag bara ta en dusch, svida om till morgonrock och göra te, innan jag bäddar in mig bland kuddar och duntäcke i sängen, för att se "Bonde söker fru". Idag VET jag att det inte bara är "Idol", så det så!

4 kommentarer:

haspet sa...

Visst är det härligt på Närjeholme, en riktig oas "mitt i" stan. Brukar gå där några gånger i veckan på mina morgonpromenader och jag njuter varje gång. Ha en skön kväll.// Peter

Lena sa...

Tack detsamma!

Anonym sa...

Hej Lena! Din dotter är så fin på både utsidan och insidan, en jätte go tjej..
Kram Lisbeth (frissan)

Lena sa...

Ja, visst är hon, Lisbeth! :)

Skicka en kommentar