söndag 1 januari 2012

Nyårsafton i Borsökna

Jag bestämde för några dagar sen, att jag skulle fira nyår med mamma och Lillis. Sen blev vi alla inbjudna till deras grannar, Berka och Birgitta, tillsammans med ett annat par av mammas och Lillis vänner.

Batterierna i cykellyset är nya och jag har pumpat däcken. Inbylsad i pälsfordrad flygarmössa, termovantar och täckjacka, så styr jag mot Borsökna. Det är ju faktiskt närmare sex grader kallt ute, så det gäller ju att klä sig därefter.

Efter ca. 20 minuter långsam cykling, så kommer jag fram och kliver in i stugvärmen. Lillis har eldat i braskaminen och värmen slår emot mig, när jag kommer in. Effie blir glad och släpar omkring på det hon kommer åt i hallen.

En gin och tonic, check! Mamma går omkring i morgonrock och vi börjar med att fixa hennes hår. Mycket moussé och spray, sen går det som på räls. Sen är det makeup, som står på schemat. Det är alltid kul att sminka någon annan.

När mamma har kravlat sig in i nyinköpta strumpbyxor och fodralklänning, så blir hon en riktigt pingla. Svårt att tro att hon fyller 70 år i sommar. Undrar varför hon har byxor för det mesta, när hon har så snygga ben?! Mamma mår bra och fjädrar sig i Lillis och mina komplimanger.

Klockan är sju och det är dags att gå över till Berka och Birgitta. Buketten med tulpaner får stå kvar i vasen, inneskorna ligger nedpackade och vi har fått ytterligare en gin och tonic, innan vi går.

Lars-Gunnar och Anita har redan kommit och det blir lite trångt i hallen, när alla ska hälsa och kramas. Anita har tagit med sig sin lilla älskling till hund, Maja, så det dröjer inte lång stund innan Lillis går hem och hämtar Effie. De är båda rädda för fyrverkerismällarna, så det är klart att de ska få vara med.

Efter en perfekt Martini som välkomstdrink, så får vi varsin halv gratinerad hummer, som förrätt. Mums! Gott vitt vin till det. Vi tar en liten paus medan Birgitta vaktar oxfilén i ugnen, som en hök. Den får inte bli överstsekt!

Vi blir serverade en färdig tallrik med oxfilé, potatisgratäng, gräddsås och grön sparris. Kan inte bli bättre! Köttet smälter som smör i munnen! Gott rödvin till det. Dregel! Vinet och värmen runt bordet flödar. Jag stortrivs!

Vi låter allt sjunka en stund, innan Birgitta kommer med efterrätten, vaniljglass med varm hjortronsås. Till det får vi päroncognac och något som heter Baja Päron. Vi skrattar gått åt namnet, men det smakar ljuvligt, som Baileys, fast med päronsmak.

Sen blir det kaffe och kakor, som om det inte hade varit tillräckligt som det var ändå. Alla är mätta, men trots det, så slinker det ner en och annan kaka. Lite mer Baja Päron också.

Vid tolvslaget är det givetvis skumpa som gäller. Vi går ut på den lilla gatan i Borsökna och tittar på alla fyrverkerier. Hundarna är skräckslagna, vilket har resulterat i en stor blöt fläck på en av mattorna i hallen. Inte lika kul, men....

Tanken har ju hela tiden varit att jag ska cykla hem, eller ta någon av nattbussarna. Jag hade väl aldrig kunnat drömma om att klocka skulle bli efter tre, så jag liftar hem med Lars-Gunnar och Anita, eftersom Anita är nykter och kör.

Kommer knappt ihåg hur jag kom i säng, men det har varit en toppenkväll, så det är väl smällar man får ta. Jag vaknar i omgångar under morgontimmarna och undrar vad jag har gjort för ont. Framåt elva kliver jag upp, men hamnar i sängen igen efter en smärtsam, men välbehövlig frukost.

Idag har jag inte gjort många knop. Jag har gått omkring i morgonrocken hela dagen och har aldrig dragit upp rullgardinerna. Skönt att bara slappa! Nu ser jag fram emot ett avsnitt av Midsomer Murder.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar