måndag 2 januari 2012

Vardag igen

Jag vaknar med ett ryck, när telefonen ringer ilsket på nattduksbordet. Klockan är nio, så det är ju inte i ottan precis, men jag sov ju så himla skönt. Inget kul att bli väckt av telefonen!

Det är mamma, som ringer och säger att Lillis snart kommer förbi med mina grejer från nyårsaftonen. "-Va, NUU?! Jag har ju inte en tråd på kroppen!" "-Ja, men du har väl en morgonrock?", säger mamma lite retfullt. "-Jo, det är ju klart....", muttrar jag till svar.

När jag har vaknat till lite mer, så inser jag att det ju är jättebra, att Lillis kommer förbi med mina saker. Jag åkte ju ifrån väska med plånbok och en hel del till, när jag fick lift hem på nyårsnatten. Jag har ju tänkt att åka och handla idag och då kan det ju vara en bra början, att ha en plånbok.

Efter frukost och en skön dusch, så ringer jag kundtjänsten på Eskilstuna Energi och Miljö. Eftersom jag inte bor i huset längre, så tänkte jag att jag skulle kunna avbeställa sophämtningen, för att spara in på lite utgifter. Men, se det kan man inte!

Det finns en lag på att man måste ha sophämtning, vare sig man bor i huset eller inte. Det jag kan göra är att begära uppehåll i sophämtningen under en period, men det skulle troligen bli dyrare än att bara låta allt vara som det är. Men då så, då har jag kollat i alla fall då.

När jag ändå är i stöten, så passar jag på att ringa banken om min fordonsförsäkring i deras bolag, Tre Kronor. Jag har fått en premiehöjning på över tusen spänn och det vill jag gärna ha vettig förklaring på. Min bankkontakt är upptagen, så jag pratar in ett röstmeddelande och ber henne att ringa vid tillfälle.

Ullis ringer och undrar om jag kan se efter Hailey någon timme, medan hon och Marre åker till veterinären med deras katt, Freaky. Självklart kan jag det! Deras stackars katt har fått problem med överfyllda analsäckar och luktar vedervärdigt. Tänk så mycket konstigt det finns!

Mamma ringer och vi pratar en stund. I morse var jag ju så himla trött och grinig, så hon fick knappt ett vettigt ord ur mig. Jag berättar att Hailey är här och att vi precis ska äta. "-Kom hit istället, så Hailey får visa hur duktigt hon har blivit på att gå!"

Det är otroligt vad snabbt det har gått för henne, att lära sig gå ordentligt. När hon väl vågade släppa taget, så tog det inte mer en någon dag, innan hon tultade omkring överallt. Enligt Ullis, så är det nu slut på friden! Ändå måste jag säga att hon är duktig på att lyssna och lyda, när man säger ifrån....


Mamma hinner inte mer än titta in och leka med Hailey en liten stund, när Ullis messar och säger att de är på väg hit nu. Eftersom de har katten i bilen, så får jag gå ut med Hailey till dem. Hailey vinkar åt sin gammelmormor, som står i fönstret och tittar.

När jag blir ensam igen, så bestämmer jag mig för att åka till Ö&B. De ska tydligen vara billigast i stan på att byta kolsyrepatron. Kan vara kul att gå omkring där och titta en stund. Sen handlar jag färskvarorna på Willy's. Känns som om klockan är kväll, fast den bara är runt fyra. Kolmörkt ute!

Nummerpresentatören blinkar, när jag kommer hem och givetvis har Susanne från banken ringt, när jag var iväg och handlade. Ja, ja, hon ringer väl igen

Simba är fortfarande chockskadad, efter Haileys och mammas korta besök. Han ligger och trycker bakom alla gosedjuren i sängen. Om jag inte visste att han brukar ligga där, så skulle det vara lätt att tro att samlingen med gosedjur hade ökat.

Nu ska här bakas kaka till i morgon. Jag får besök av två fd kollegor från Fb Data i Hållsta, Karin och Inga-Lisa. Det blir morotskaka, som är ett säkert kort. Kul med lite fikabesök, så där mitt på dagen. Det var längesedan vi träffades, så det finns säkert mycket att prata om.

Medan kakan står i ugnen, så gör jag en soppa på färsk broccoli. De hade bra pris på broccoli på Willy's, så då blev jag sugen på det. Jag köpte även ett stort paket med prinskorv, även det till ett mycket bra pris, så nu blir det korv i soppan också. Mmmm...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar