måndag 12 mars 2012

En sväng till IKEA

När jag stiger ur sängen, straxt före åtta, så tittar jag ut och inser att det kommer att bli en helt fantastisk vårdag. Ja, det är ju inte riktigt vår än, i alla fall inte enligt almanackan då, men vem bryr sig. Bara det är soligt och skönt.

Mitt skadade revben gör sig extra påmint idag. Känns som att allt har svullnat. Självklart, så blir jag tvungen att nysa två gånger och det är inte skönt, kan jag meddela. Långt ifrån!

Trots det vackra vädret, så ska jag åka till IKEA idag med mamma och Lillis. Det är nog ett bra beslut, för då kommer det inte att vara så himla mycket folk. Det är inte riktigt min grej, att trängas bland en massa folk.

Vi kommer fram lite innan tolv och vi börjar med övervåningen, där de stora möblerna finns. Mamma och Lillis letar vitrinskåp och jag ska bara ha lite småsaker. Vi traskar ändå hela varvet runt och tittar på allt. Man blir nästan förvirrad av alla intryck och idéer på en gång.

Självklart, så äter vi lunch, innan vi plöjer varvet på nedervåningen. Det finns mycket gott att välja mellan på menyn, men jag står ändå fast vid mitt beslut om att äta köttbullar. Det är ju en klassiker på IKEA!

Det blir inget vitrinskåp på IKEA. Däremot, så slinker det ju ner en hel del annat i mammas och Lillis vagn. Själv lyckas jag faktiskt att hålla mig till de två saker jag hade tänkt att köpa. Inte ens några servetter eller ljus. Wow, nytt rekord!

När vi ändå är ute och åker, så tar vi vägen förbi Tumbo Möbler och går in där en sväng. Där hittar vi flera fina vitrinskåp, men vi bestämmer oss för att även titta på Sveaplan, innan de gör sitt val.

Som väntat, så hittar de inget finare eller med prisvärt skåp. Brukar ju bli så, att det första intrycket består. Sen är ju i alla fall jag funtad så, att jag i alla fall måste titta runt i alla andra affärer, så att jag inte hittar något bättre o/e billigare. Jobbigt eller kul? Döm själv!

Vi hinner även med en sväng till Jysk på hemvägen. De har ju ganska fina och prisvärda badrumsprylar, så mamma och Lillis kommer hem med en stor påse därifrån också.

Nu är vi alla helt slut, så nu åker vi raka spåret hem. De lämnar av mig på Lagmansgatan och far vidare till Vilsta. Solen gassar och vindarna är nästan ljumma. Härligt!

Jag hinner bara gosa en stund med Simba och ge honom mat, innan jag ringer till Ullis. De var ju och hämtade en ny katt igår och jag är så nyfiken på honom, så jag frågar om jag kan ta cykeln och komma över om en stund. Absolut!

Ullis och Marre har valt att ta sin nya katt från ett katthem. Han heter Ty och är runt året gammal. De ville ha en halvvuxen katt, så att de kunde se vilket psyke den har. Ty verkar fullkomligt trygg, även om deras gamla katt, Freaky, har gått omkring hela dagen och låtit som en gris.

När jag sätter mig i soffan, så hoppar han direkt upp i mitt knä och börjar gosa. Vilken härlig kattkille! Freaky sitter på en stol ute i köket och surar. Tar nog lite tid, innan han accepterar Ty fullt ut.

Jag ser till att cykla hem, innan det blir mörkt. För att prova en ny väg, i hopp att den ska var bättre och kortare, så svänger jag in på en stig i Kronskogen. Listigt Lena! Det är så geggigt och blött, så jag får lov att leda cykeln förbi det värsta. Givetvis hinner det nästan bli mörkt i skogen. Känns så där, måste jag erkänna.

Nu är jag i alla fall hemma i tryggheten igen. Verkar som att det gamla ordspråket håller, "Genvägar blir oftast senvägar".

0 kommentarer:

Skicka en kommentar